يتم التشغيل بواسطة Blogger.
RSS

قولت لاء يوم جمعة التطهير




من سنه وشويه وكنا يوم خميس – سهران طول الليل مستني امي تصحي عشان اقولها ع اللي ناوي اعمله بكره .. !
كنت قاعد ع السطح كعادتي بعد الفجر , لقيتها طالعه تلم الغسيل , وكان الجو مليل لسه والنور بيهجم ع الليل والجو مثالي اني أطالبها بالحاجه دي .. !
ادخلها منين ؟ ادخلها ازاي ؟ مممممممم
توكلت علي الله واتكلم : ماما انا مش هصلي الجمعه النهارده هنا
قالت : اومال فين .. ؟
قولت : ان شاء الله هصليها مع اخواتي في ميدان التحرير
برقتلي وقالت : نعم .. ! إيـاك تخرج إياك
اتنرفزت : هو انا عيل صغير , انا هروح يعني هروح
اتنرفزت : عايز تروح عشان تجيلي ميت وعنيها دمعت
قولت : يعني هما اللي ماتوا احسن مني .. ؟ وبعدين النهارده جمعة التطهير عشان مبارك يتسجن وحق الشباب اللي ماتو ميروحش هدر
قالت : برضو لاء

نزلت متعكنن علي امي وقرفان ومش طايق نفسي , كده مش معايا فلوس ومش هعرف اروح وكمان مبعرفش ازعلها .. !
اتصل بيا محمود صحبي الساعه 8 : ها هنروح ؟
قولت : امي مش راضيه ومش معايا فلوس
قال : معايا انا , تعالي وملكش دعوه
قولت : امي هتزعل , وانا مبعرفش ارتاح في حته لو هي زعلانه
قال : سايسها شويه وتعالي
قولت : لاء

قرأن الجمعه بدء وانا قاعد قرفان , انا هموت وانزل التحرير بجد زهقت من القاعده ومناصرة الثوره من البيت – ناس كتير منزلتش الثوره بسبب الفلوس .
وناس اكتر منزلتش عشان متزعلش أهلها وتموت وهما غضبانين عليهم .. !
قولت لاء .
نزلت كلمتها تاني : ماما انا رايح مع رحله للجامعه يعني مع اصحابي
قالت : قولت لاء
قولت : عموما انا ماشي , انا كنت جاي اعرفك بس

وطلعت لبست ولقيتها طلعالي : برضو هتمشي , وربنا يا عبدالرحمن هيبئا اخر كلام بينا لو خرجت
ضحكتلها ومشيت وهي قاعده بتعيط .. !
روحت خدت محمود وسافرنا القاهره وطول الطريق قاعد اقوله : تعالي نرجع انا قلبي متقطع عشان سايب امي زعلانه مني
يقول : ياعم خلاص خرجنا وكام ساعه ونرجع
اقول : انا حاسس فعلا اني هموت النهارده , انا مش خايف من الموت بس امي هتموت فيها لو موت
قال : انت اهبل مفيش ضرب في الثوار خلاص دلوقت
قولت : مش من الرصاص ممكن نموت في حادثه
قال : لاء متخافش

روحنا وقضينا اربع ساعات من امتع لحظات حياتي , نسيت امي واللي جابو امي وانا في الميدان , كنت فخور ان انا مصري , مكنتش مصدق ان انا مشارك في مليونيه للثوره في التحرير .. !
الساعه 5 بالظبط قولت لمحمود يلا نروح عشان انا مش مستطعم اليوم وامي غضبانه عليا .
واحنا ماشيين وقفنا عند الجامعه الامريكيه لقيت ابويا بيتصل , وابويا بيتكلم في التليفون بصوت عالي فـ مش بسمعه ولا هو بيسمعني , افتكرته بيزعق معايا , ارتبكت اكتر واترعبت مش منه .. !
احساس غريب كده , اللي جرب اللي انا عملته ده بس هو اللي هيعرف انا بقصد ايه .

طول الطريق واحنا راجعين , محمود زعلان اننا مشينا بدري , وانا قلقان ومتوتر معرفش ليه , بس كنت حاسس احساس روعه اني قولت لاء بس كنت مقهور ان الـ لاء دي كانت لـ امي .
روحنا البيت لقيت امي عادي جدا , وحمدالله ع السلامه وكانت مبسوطه بيا علي عكس ما سيبتها الصبح , وابويا قولتله انت كنت بتزعقلي في التليفون .. ؟
قالي لاء : انا كنت بقولك جبت فلوس منين , وقضي يومك وتعالي براحتك .. !
ندمت اني قولت " لاء " لمحمود لما قالي خلينا قاعدين لبليل واهو يوم وهيعدي .
استخدمت الـ " لاء " في اليوم ده مرتين , مره فرحت بيها رغم اني زعلت اني قولتها .
ومره زعلت بيها رغم اني كنت فرحان وانا بقولها .. !

بـعد كده مبقتش بقولها اني نازل مظاهرات عشان متزعلش , وكمان عشان الفلوس بئا قررت احضر كل المظاهرات اللي حصلت في كل الاحداث اللي بعد الثوره بس في المنصوره بـحجة اني في الجامعه .


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 التعليقات:

إرسال تعليق